Historik HOJ TWS (Two wheel specialist)
1978: HOJ TWS grundas av entreprenören JanOlof Forsberg under namnet J.O. Forsbergs Reservdelar (Jofrab). Affärsidén var grossistförsäljning av reservdelar inom Cykel, Moped och Skog & Trädgård till fackhandlare i Tranås med omnejd. JanOlof Forsberg kom då från kundsupporten på Stiga och såg stora möjligheter att förbättra service, support, tillgänglighet och leveranstider. Främst under högsäsong. Firman fanns i en liten lokal på Storgatan i Tranås.
1983: först nu kan Forsberg anställa sin första medarbetare, säljaren Sam Ström.
1984: anställs medarbetare Nr 2, Helena Welin. På den tiden hade firman flyttat till en industrilokal på Mjölbyvägen i Tranås. De tre medarbetarna Janne, Sam och Helena jobbade med allt: inköp, försäljning, ordermottagning, plockning, packning och fakturering.
1980-talet: Resan mot ett digitalt företag påbörjas med investering i Luxor ABC800-datorer för order, lager och fakturering.
1992: Jofrab flyttar till helt nya egna lokaler på 10 000 m2 i industriområdet Hjälmaryd i Tranås. Början av 90-talet är tuffa år i samband med bankkrisen och valutakrisen. Banken kräver att ägaren går in med personlig borgen för företagets checkräkningskredit.
1999: Neander AB på Lidingö förvärvas, grossister inom reservdelar och tillbehör till Cykel och Moped. Investerar i affärssystemet Navision för order, lager, fakturering och bokföring.
2003: Motonova AB i Östersund förvärvas, grossister inom reservdelar, tillbehör och personlig utrustning till Motocross och Snöskoter.
2003: TWS Motor AB förvärvas, grossist inom mopeder. Plockautomater (Kardex) införs på plocklagret för att effektivisera flödet.
2004: Omsättningen passerar 200 msek. Företagets första e-handelsplats (www.jofrab.se) lanseras till återförsäljare och konsument.
2005: JanOlof och Harriet Forsberg säljer aktiemajoriteten i J.O. Forsbergs Reservdelar AB till Frederik Rudbäck och Henrik Ekstrand.
2006: Stopptid för ordermottagning flyttas fram till klockan 18:00 för expediering samma kväll införs, och expediering på söndagar införs. Bäst i branschen!
2007: Omsättningen når över 250 msek. Försäljningen av motorcyklar i Sverige når all-time-high. Owe Andersson, tidigare VD för Mekonomen AB under 20 år går in som ordförande i styrelsen.
2008: Varumärket Garage24 börjar användas i all konsumentreklam med kataloger och webb för att driva trafik till butik. Det mer etablerade Jofrab används fortfarande till återförsäljare.
2009: Finanskrisen leder till en dramatisk minskning på nyregistreringen av motorcyklar och mopeder och därmed också på tillbehör (över de närmaste tre åren kommer minskningen att vara 80%). Större krav införs på förarbevis för mopedkörning. Omsättningen hos våra återförsäljare drabbas. Agenturen för världsledande personlig utrustning från Alpine Stars tas upp. Agenturen för Peugeot och SYM mopeder förvärvas.
2012: Garage24 lanserar sin största satsning på webben hittills: en ny konsumentwebb, och senare under året en ny återförsäljarwebb. Fortsatt satsning på att bygga branschens bästa säljkår leder till tretton säljare, vilket är störst i branschen!
2013: Förorder inom samtliga säljkårer ökar kraftigt för andra året i rad. Utvidgar med nya varumärken på cykelsortimentet, exempelvis BBB.
2014: DBC-Sweden flyttar hela sin svenska verksamhet till Tranås och förvärvar delar av verksamheten på Cross, Street. HOJ TWS (Jofrab) förstärker satsningen på cykel och moped.
2015: Registreringen av mopeder ökar tydligt genom en stark konjunktur och större årskullar. Peugeot blir största mopedmärke i Sverige och HOJ TWS (Jofrab) blir största leverantör av mopeder i Sverige. Affärsområdet Jofrab Skog och Trädgård AB säljs till ratioparts Ersatzteile-Vertriebs GmbH. Jofrab byter namn till Jofrab TWS AB och servar Jofrab Skog och Trädgård AB med alla tjänster inom uppackning, plock, pack, order, fakturering, ekonomi, IT och webb. Den sammanlagda försäljningen för bolagen som styrs från Ridhusgatan, når all-time-high med 275 msek per år.
2017: Efter en gedigen marknadsanalys och år av produktutveckling så lanseras ett eget varumärke på elcyklar. Satsningen blir en succé och tiotusentals nöjda kunder cyklar idag på modellerna TWS Dynamic och TWS Autonomy.
2019: HOJ TWS lanserar ett nytt varumärke för elmopeder i Sverige. Efter otaliga möten och fabriksbesök faller valet på Yadea för vår satsning på Eldrivna mopeder. Yadea är världens största tillverkare av elmopeder. Med sitt breda utbud av högkvalitativa och innovativa modeller har de tagit ledningen på den globala marknaden. Yadeas mopeder kombinerar modern design, pålitlig prestanda och hållbarhet. Tillsammans med Yadea fortsätter HOJ TWS att driva utvecklingen av elektrisk mobilitet och bidrar till en grönare och mer hållbar framtid.
2020: HOJ TWS (Tidigare Jofrab TWS) köps av Storskogen. Företaget Storskogen är en svensk investeringsgrupp som är verksam inom företagsförvärv och utveckling. De fokuserar på att förvärva och utveckla medelstora företag. Storskogen arbetar nära företagens ledning och erbjuder strategiskt stöd och kapital för att stärka och expandera verksamheterna. Genom sitt aktiva ägande och långsiktiga perspektiv strävar de efter att skapa tillväxt och hållbar lönsamhet för de företag de investerar i. Storskogen har ett brett nätverk av erfarna företagsledare och erbjuder även affärsutvecklings- och operativt stöd för att maximera potentialen hos de företag de engagerar sig i.
2021: Resan mot att modernisera företaget inleds och tillsammans med reklambyrån BBDO skapas en ny och modern grafisk plattform. BBDO är en global reklambyrå med stark närvaro över hela världen. Byrån erbjuder strategisk rådgivning och kreativa lösningar inom marknadsföring och kommunikation. Byrån har en lång historia av att leverera framgångsrika reklamkampanjer och har vunnit flera utmärkelser för sin kreativitet och kundfokus.
2022: HOJ.se! Företagets nya konsumentsite för fordon och elcyklar lanseras med det helt nya formspråket. Arbetet med att uppdatera alla digitala plattformar, inklusive affärssystem och WMS inleds.
2023: Företaget byter även officiellt namn till HOJ TWS AB. En unik funktion läggs till på konsumentsiten hoj.se som medger att slutkonsument kan köpa produkter direkt på sidan samtidigt som affären går helt via våra återförsäljare. Vi tar även nästa steg på vår digitala resa och lanserar en helt ny ÅF-portal. Den nya plattformen kommer att underlätta för våra återförsäljare att hitta rätt produkter och stärka vår gemensamma affär.